Η αυξανόμενη κλοπή σιδηροδρομικών υλικών, όπως ράγες και καλώδια, αποτελεί ένα σοβαρό πρόβλημα που πλήττει τις ελληνικές σιδηροδρομικές υποδομές. Τα κυκλώματα που δραστηριοποιούνται σε περιοχές όπως οι Αχαρνές και ο Ταύρος, λεηλατούν με θράσος, ακόμη και μέρα μεσημέρι. Συχνά οι δράστες σπάνε τσιμεντένια περιβλήματα για να αποκτήσουν πρόσβαση στα καλώδια τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης, μπλοκάροντας τη λειτουργία των τρένων. Οι επιπτώσεις αυτών των ενεργειών είναι σημαντικές, καθώς οι πίνακες ελέγχου χάνουν εικόνα της ακριβούς θέσης των συρμών, αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχημάτων. Οι δράστες δεν περιορίζονται μόνο στα καλώδια, αλλά κλέβουν και τις ίδιες τις ράγες, τις οποίες μεταφέρουν σε παράνομα χυτήρια για την πώληση του χαλκού. Ενδεικτικά, στην περιοχή του Ταύρου, αστυνομικοί εντόπισαν αυτοκίνητο που μετέφερε πάνω από 500 κιλά σιδηροδρομικού υλικού. Το ενδιαφέρον αυτών των κυκλωμάτων έχει πλέον μετατοπιστεί στην ηλεκτροκίνηση, καθώς ο σκληρός ηλεκτρολυτικός χαλκός που χρησιμοποιείται στις γραμμές έχει υψηλή αξία στην αγορά σκραπ.

Μπλοκάρουν τηλεδιοίκηση και φωτοσήμανση

Με αυτόν τον τρόπο μπλοκάρουν τα συστήματα τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης, όπου υπάρχουν. «Αυτό σημαίνει κατευθείαν ότι οι πίνακες όλοι κοκκινίζουν, δεν έχει εικόνα που είναι το τραίνο, οπότε όλα πρέπει να γίνουν πάρα πολύ γρήγορα για να μην έχουμε προβλήματα με κάποιο ενδεχόμενο ατύχημα», περιγράφει ο Νίκος Τσικαλάκης, Πρόεδρος Εργαζομένων του ΟΣΕ. Σε άλλο στιγμιότυπο, φαίνονται άγνωστοι ανάμεσα στις γραμμές στον σιδηροδρομικό σταθμό του Θριασίου, να σκάβουν μέσα σε αγωγούς της τηλεδιοίκησης για να κόψουν καλώδια. «Σκοπός τους είναι ο χαλκός, στο μυαλό μας μπαίνει και η δολιοφθορά, προσπαθούμε να την παρακολουθήσουμε» αναφέρει ο Γιάννης Φεστερίδης προϊστάμενος ασφαλείας των εγκαταστάσεων του ΟΣΕ προσθέτοντας πως το χειρότερο που είδε είναι να έχουν ρίξει τσιμεντόλιθο πάνω από γέφυρα. «Φανταστείτε να περνάει το τρένο και να δει μπροστά του τσιμεντόλιθο», τονίζει.

Κλέβουν ακόμη και τις ράγες

Πρόκειται για ολιγομελείς ομάδες που – σύμφωνα με τον Σκάι, δρουν τον τελευταίο χρόνο στην ευρύτερη περιοχή των Αχαρνών. Συνήθως μεταφέρουν και καίνε τα καλώδια και πωλούν τον καθαρό χαλκό σε παράνομα χυτήρια. Το ενδιαφέρον των κυκλωμάτων σκραπ έχει μετατοπιστεί στην ηλεκτροκίνηση, γιατί έχει μια από τις καλύτερες ποιότητες σκληρού ηλεκτρολυτικού χαλκού. «Την τελευταία βδομάδα, πρέπει να επισκέφτηκα προσωπικά γύρω στα 5 με 6 αστυνομικά τμήματα. Καθημερινά το τμήμα αντιμετωπίζει 10 με 20 τέτοια συμβάντα. Κατευθείαν βλέπουμε ότι στο ΣΚΑ, στο κέντρο διαχείρισης, είχαμε σβήσιμο όλων των οθονών» περιέγραψε μεταξύ άλλων ο κ. Φεστερίδης. Οι επιτήδειοι κλέβουν ακόμη και τις ράγες. Ενδεικτικά αυτοκίνητο που εντοπίστηκε στον Ταύρο, από αστυνομικούς του οικείου τμήματος, μετέφερε μισό τόνο σιδηροδρομικού υλικού από εργασίες αλλαγής γραμμών στην ευρύτερη περιοχή, που ζύγιζε… μισό τόνο.