Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (Οργανικές Διατάξεις, Κ.Ο.Κ. κ.λ.π.) και τα σχέδια πολιτικής προστασίας η επικρατούσα κατάσταση στο οδικό δίκτυο, ο έλεγχος κυκλοφορίας, η επιβολή περιορισμών ή απαγορεύσεων κυκλοφορίας σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, αποτελεί αρμοδιότητα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και των Υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ.
Η γνωμοδότηση των Υπηρεσιών αυτών για την επικρατούσα κατάσταση στο κυκλοφοριακό είναι βαρύνουσας σημασίας. Επισημαίνεται ότι οι κατά τόπους αρμόδιες Υπηρεσίες Τροχαίας μπορεί να λαμβάνουν προσωρινά μέτρα απαγορεύσεων ή περιορισμών της κυκλοφορίας, όταν αυτό επιβάλλεται από ιδιαίτερους λόγους (έκτακτες καταστάσεις) για την αντιμετώπιση προσωρινών καταστάσεων (άρθρο 52 Κ.Ο.Κ.).
Ειδικότερα, όπως επισημαίνει και έγγραφο της ΕΛ.ΑΣ., από τις αρμόδιες Υπηρεσίες πρέπει να λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα για την πρόσκαιρη και έγκαιρη διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων, σε συντρέχουσα περίπτωση, σε σημεία που παρουσιάζουν δυσκολίες διέλευσης-ιδιαιτερότητες, έτσι ώστε να διενεργείται αποχιονισμός και ρίψη αλατιού από τις αρμόδιες υπηρεσίες (σ.σ. που τώρα μάλλον απουσίαζαν) με το καλύτερο και ασφαλέστερο τρόπο. Σ΄ αυτές τις περιπτώσεις η ακινητοποίηση των οχημάτων θα γίνεται σε ικανή απόσταση από το σημείο που εντοπίζονται τα προβλήματα και θα διαρκεί μέχρι την άρση αυτών.
Τι έγινε από όλα αυτά; Ενώ ο Υφυπουργός (που φέρεται να συμμετείχε στις συσκέψεις), διαφήμιζε την παρουσία 3.900 αστυνομικών στους δρόμους για την κακοκαιρία, δεν στάθηκε εφικτό να ελέγξουν τις εισόδους στην Αττική Οδό, την κίνηση βαρέων οχημάτων, αλλά και την αποκατάσταση της κυκλοφορίας στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της πρωτεύουσας. Το έζησα προσωπικά και ο ίδιος όταν χρειάσθηκε περί την 10,30΄ η ώρα να μετακινηθώ ( με τετρακίνητο 4Χ4 τζιπ) σε κοντινή απόσταση για ιδιαίτερα σοβαρούς λόγους. Τόσο νωρίς και εγκλωβίστηκα για αρκετή ώρα, γιατί προπορευόμενα οχήματα χωρίς αλυσίδες και μάλλον ακατάλληλα ελαστικά κόλλησαν κάτω από τη γέφυρα της Λεωφόρου.
Ουρές αυτοκινήτων, απουσία αστυνομικών παντού. Καμιά ρύθμιση κυκλοφορίας (μόνο ένα περιπολικό στο οποίο ο οδηγός του προσπαθούσε να βάλει αλυσίδες και ύστερα από λίγο εξαφανίστηκε). Δεν θα έπρεπε να είναι έτοιμη η ΕΛ-ΑΣ με ειδικά οχήματα; Δεν θα έπρεπε να ελέγχονται τα οχήματα, αν φέρουν τον κατάλληλο για τις συνθήκες εξοπλισμό; Δεν θα έπρεπε να γίνει περιορισμός της κυκλοφορίας, αφού υπήρχε «μποτιλιάρισμα»;
Με την ευκαιρία να τονίσουμε, ότι η λειτουργία του αυτόνομου Υπουργείου Πολιτικής Προστασίας αποδείχτηκε προβληματική. Και αυτό γιατί καταρχήν δεν είχε ουσιαστικές αρμοδιότητες και παρέμεινε στα σχέδια «επί χάρτου». Θεωρούμε ότι η λειτουργία της Πολιτικής Προστασίας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη (όπου υπάγονται η ΕΛ-ΑΣ και το Πυροσβεστικό Σώμα;) ήταν η καλύτερη επιλογή. Το θέμα πρέπει να επανεξεταστεί εξυπαρχής!
Συμπερασματικά οι ευθύνες είναι τεράστιες και κάποιοι οφείλουν να τις αναλάβουν. Αν έχουν ευθιξία. Διαφορετικά πρέπει να τους «παραιτήσουν»!
Το κείμενο εστάλη στο inbox του policenews.gr από τον Αντιστράτηγο ΕΛ.ΑΣ. ε.α. κ. Ν. Μπλάνη
Νικόλαος Αθ. Μπλάνης
Αντιστράτηγος Αστυνομίας ε.α., Επίτιμος Προϊστάμενος Κλάδου Οργάνωσης και Ανθρώπινου Δυναμικού Α.Ε.Α./Υ.Δ.Τ., Πτυχιούχος Νομικής Σχολής Αθηνών