Αναγνώριση χρόνου (τελευταία ευκαιρία)

Απομένει μόνο ένας μήνας για την εφαρμογή του πρόσφατου ασφαλιστικού νόμου (Ν.4387/16) όσον αφορά τις αναγνωρίσεις. Σύμφωνα με το νόμο, υπάρχουν 3 διατάξεις που αφορούν την αναγνώριση χρόνου (πενταετίας, θητείας, ΑΕΙ/ΤΕΙ).

α. Από 1-1-2017 το ποσοστό εισφορών αναγνώρισης για σύνταξη αυξάνεται (τριπλασιάζεται) από 6,67% σε 20% (παρ. 15.1.β).
β. Ως ασφαλιστέος μισθός θα λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των ακαθάριστων αποδοχών μαζί με όλα τα επιδόματα (παρ. 38.1).
γ. Εάν η αναγνώριση αρχίσει πριν την 1-1-2017 (με βάση την ημερομηνία αίτησης), η εξαγορά συνεχίζεται με τις παλιές διατάξεις (παρ. 34.1.δ).

Επί των ανωτέρω διατάξεων δεν προβλέπεται καμία εξαίρεση, οπότε οι συνέπειες της διάταξης (β) είναι οι εξής:
β.1. Παύει η αναγνώριση της πενταετίας στα σώματα ασφαλείας με βάση τις αποδοχές υπερωριακής απασχόλησης.
β.2. Αυξάνει ο ασφαλιστέος μισθός στους παλιούς ασφαλισμένους και εξισώνεται με τους νέους ασφαλισμένους.
Η αύξηση κυμαίνεται από 18 ~ 25% ανάλογα με τα επιδόματα και φυσικά αυξάνουν αντίστοιχα και οι εισφορές σύνταξης.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ
Α. Στρατιωτικοί (θητεία, ΑΕΙ/ΤΕΙ, πενταετία)
Α.1. Για νέους ασφαλισμένους (κατάταξη από 1-1-1993) το κόστος αναγνώρισης πενταετίας, θητείας και σπουδών ΑΕΙ/ΤΕΙ τριπλασιάζεται.
Α.2. Για παλιούς ασφαλισμένους (κατάταξη από 1-10-1990 έως 31-12-1992) το κόστος εξαγοράς αυξάνει πάνω από 3,5 φορές ( 3 x 1,20 = 3,60).

Β. Σώματα Ασφαλείας (θητεία, ΑΕΙ/ΤΕΙ)
Β.1. Για νέους ασφαλισμένους (κατάταξη από 1-1-1993) το κόστος αναγνώρισης θητείας και σπουδών ΑΕΙ/ΤΕΙ τριπλασιάζεται.
Β.2. Για παλιούς ασφαλισμένους (κατάταξη έως 31-12-1992) το κόστος εξαγοράς αυξάνει πάνω από 3,5 φορές ( 3 x 1,20 = 3,60).

Β. Σώματα Ασφαλείας (πενταετία – κατάταξη από 1-10-1990)
Β.3. Μέχρι τώρα η αναγνώριση της 5ετίας γινόταν με σταθερό ποσό 39,87 € ανά μήνα αναγνώρισης και ανεξάρτητα από τις αποδοχές, οπότε το ποσό εξαγοράς ήταν σταθερό για όλους και ισούταν με 2.392,20 €.
Από 1-1-2017 η αναγνώριση 5ετίας θα ισούται με τη θητεία και ΑΕΙ/ΤΕΙ (θα εξαρτάται από το μισθό), οπότε το συνολικό κόστος δεκαπλασιάζεται!
Πχ. για αποδοχές Αστυνόμου Β’ η αναγνώριση 5ετίας από 1-1-2017 θα κοστίζει πάνω από 24.000 € (όσο θα κοστίζει και στο στρατό).

Τέλος σύμφωνα με έγγραφο του ΓΕΣ σχετικά με την πενταετία: http://apostolospapaparisis.blogspot.gr/2016/11/5.html
μπορεί να γίνει αίτηση αναγνώρισης για την πενταετία εφόσον ο ενδιαφερόμενος έχει τουλάχιστον 5 χρόνια υπηρεσίας.
Πιθανώς ο περιορισμός να τέθηκε με το σκεπτικό ότι πρώτα πρέπει να παρέλθει ο χρόνος της πενταετίας και μετά να αναγνωριστεί, δηλαδή δεν μπορούν να αναγνωριστούν μελλοντικά χρόνια υπηρεσίας.

Α. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΙΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ 1-1-2017
Το πρώτο (και εύκολο) συμπέρασμα είναι ότι δεν συμφέρει οποιαδήποτε αίτηση αναγνώρισης μετά την 1-1-2017, λόγω του απαγορευτικού κόστους και της αναλογικά μικρής αύξησης της σύνταξης.
Ουσιαστικά μετά το 2017 «καταργούνται» έμμεσα οι αναγνωρίσεις, διότι δεν είναι δυνατόν πχ. να πληρώσει κάποιος περίπου 25.000 € (το μισό μελλοντικό εφάπαξ) για να αναγνωρίσει την 5ετία και να αυξηθεί η σύνταξή του κατά 100 € περίπου, με χρόνο απόσβεσης πάνω από 20ετία.

Β. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΕΝΤΑΕΤΙΑΣ ΜΕΧΡΙ 31-12-2016
Οι εισφορές αναγνώρισης δεν επιστρέφονται σε περίπτωση που ο αναγνωριζόμενος χρόνος δεν χρησιμοποιηθεί, πχ. εάν κάποιος έχει ήδη πραγματική υπηρεσία ίση ή μεγαλύτερη από το ανώτατο όριο συντάξιμων ετών.
Οπότε η αναγνώριση της πενταετίας μέχρι 31-12-2016 συμφέρει οικονομικά μόνο εάν συντρέχουν και οι δύο κάτωθι προϋποθέσεις:
1. Ο ενδιαφερόμενος έχει αποφασίσει να παραιτηθεί νωρίτερα από το μέγιστο χρόνο υπηρεσίας (35 ή 40 έτη κατά περίπτωση).
2. Η συντάξιμη υπηρεσία μαζί με τον αναγνωριζόμενο χρόνο δεν υπερβαίνει τα 35 έτη (όσοι εμπίπτουν στην 35ετία) ή τα 40 έτη για τους υπόλοιπους.

Γ. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΘΗΤΕΙΑΣ / ΑΕΙΤΕΙ ΜΕΧΡΙ 31-12-2016
Η αναγνώριση θητείας / ΑΕΙΤΕΙ είναι ειδική περίπτωση όταν ο χρόνος θητείας ή σπουδών χρησιμοποιείται για μισθολογική προαγωγή και αύξηση του ΕΧΥ (όπως γίνεται στα Σώματα Ασφαλείας).
Εάν η θητεία δεν αναγνωριστεί (με πληρωμή εισφορών), τότε το ΓΛΚ ως συντάξιμες αποδοχές δεν θα υπολογίσει αυτές που έπαιρνε ο ενδιαφερόμενος, αλλά αυτές που θα έπαιρνε εάν δεν υπήρχε η θητεία.
Δηλαδή θα μειωθεί ο μέσος όρος αποδοχών μετά το 2002, διότι θα επανυπολογιστεί η μισθοδοσία όλων των ετών υπηρεσίας χωρίς τη θητεία.
Πχ. για θητεία 24 μηνών (χωρίς αναγνώριση), θα υπολογιστεί μειωμένο ΕΧΥ κατά 4% και ένας μισθολογικός βαθμός προς τα κάτω για όλα τα έτη.

Συνδυάζοντας τα παραπάνω η αναγνώριση της θητείας ή ΑΕΙΤΕΙ μέχρι 31-12-2016 συμφέρει στις κάτωθι περιπτώσεις:
1. Όταν ο ενδιαφερόμενος σκοπεύει να εξαντλήσει το όριο πραγματικής υπηρεσίας (35 ή 40 έτη κατά περίπτωση) χωρίς να κάνει χρήση της 5ετίας, διότι σε αυτή την περίπτωση μαζί με τη θητεία θα διαθέτει 37 ή 42 συντάξιμα έτη αντίστοιχα.
2. Όταν η υπόλοιπη συντάξιμη υπηρεσία (πραγματική + 5ετία) είναι μικρότερη από το ανώτατο όριο των 35 ή 40 ετών.
3. Όταν δεν αναγνωριστεί καθόλου η μάχιμη 5ετία, διότι θα αυξηθεί σίγουρα η συντάξιμη υπηρεσία κατά το χρόνο της θητείας και ΑΕΙΤΕΙ.
4. Όταν ο ενδιαφερόμενος θέλει να παραιτηθεί όσο το δυνατόν νωρίτερα, άσχετα από την οικονομική διάσταση του θέματος.

Για παράδειγμα οι περιπτώσεις (1) και (3) σημαίνουν ότι για όσους εμπίπτουν στην 40ετία και ταυτόχρονα δεν θέλουν να βγουν νωρίς στη σύνταξη (δεν προτίθενται να αναγνωρίσουν την 5ετία), συμφέρει πάντα η αναγνώριση της θητείας και του ΑΕΙΤΕΙ.
Πχ. εάν η θητεία είναι 1,5 έτος, με αναγνώριση θα μπορούν μελλοντικά να επιλέξουν είτε να υπηρετήσουν 38,5+1,5 έτη (40 συντάξιμα) ώστε να φύγουν 1,5 χρόνο νωρίτερα, είτε να υπηρετήσουν 40+1,5 έτη (41,5 συντάξιμα) ώστε να βγάλουν μεγαλύτερη σύνταξη και να γίνει απόσβεση του κόστους εξαγοράς.
Αντίστοιχα εάν το ΑΕΙ είναι 4 έτη, με αναγνώριση θα μπορούν μελλοντικά να επιλέξουν είτε να υπηρετήσουν 36 έτη (+4 = 40 συντάξιμα) ώστε να φύγουν 4 χρόνια νωρίτερα, είτε να υπηρετήσουν 40 έτη (+4 = 44 συντάξιμα) ώστε να βγάλουν μεγαλύτερη σύνταξη και να γίνει απόσβεση του κόστους εξαγοράς.

ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ (κατάταξη σε μεγάλη ηλικία)
Με το ισχύον πλαίσιο συνταξιοδότησης για όσους εμπίπτουν στην 35ετία υπάρχουν ανώτατα όρια ηλικίας (53 ~ 62 έτη ανάλογα με το βαθμό), ενώ σύμφωνα με το Ν.3865/10 (άρθρο 20, παρ. 4) όσοι εμπίπτουν στην 40ετία θεμελιώνουν με 40 συντάξιμα έτη ή σε ηλικία 60 ετών.
Άρα κάποιος που έχει καταταγεί σε μεγάλη ηλικία πχ. εισήλθε στην Πυροσβεστική Υπηρεσία σε ηλικία 29 ετών, δεν χρειάζεται να υπηρετήσει και τα 35 ή 40 έτη κατά περίπτωση, αλλά μπορεί να πάρει σύνταξη όταν φτάσει το ηλικιακό όριο που τον καλύπτει.
Στην περίπτωση αυτή εάν προβεί σε αναγνώριση της θητείας ή/και της 5ετίας, τότε στην ηλικία των 60 ετών θα έχει περισσότερα συντάξιμα έτη, πχ. με θητεία 1,5 έτους θα έχει (60 – 29 = 31) + 5 + 1,5 = 37,5 συντάξιμα έτη.
Δηλαδή αυτές οι αναγνωρίσεις δεν είναι υποχρεωτικές για τη λήψη σύνταξης (αφού έτσι κι αλλιώς δικαιούται σύνταξη στα 60 έτη με 31 έτη υπηρεσίας), αλλά προσαυξάνουν το αναλογικό ποσό της σύνταξης από 31 σε 37,5 συντάξιμα έτη.
Απομένει στον κάθε ενδιαφερόμενο να εκτιμήσει εάν συμφέρει οικονομικά το τωρινό κόστος εξαγοράς σε σχέση με τη μελλοντική αύξηση της σύνταξης μετά από αρκετά χρόνια, φυσικά με την επιφύλαξη πιθανής αλλαγής της νομοθεσίας.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
α. Για όλα τα παραπάνω μπορούν να γίνουν δοκιμές στην ανανεωμένη σελίδα «Σύνταξη 2017» με την κατάλληλη εισαγωγή δεδομένων.
Για να συγκριθεί η σύνταξη με και χωρίς αναγνώριση της θητείας, εισάγετε πρώτα τη διάρκεια σε μήνες και βάλτε ΝΑΙ στο διπλανό πεδίο [Βαθμός από θητεία], μετά μηδενίστε τη θητεία και συγκρίνετε τα αποτελέσματα. Το ίδιο μπορεί να γίνει και με τα έτη σπουδών ΑΕΙΤΕΙ.
Υπενθυμίζεται ότι εάν δεν πληρωθούν εισφορές για τη θητεία, υποχρεωτικά πρέπει να εισάγετε 0 (μηδέν) μήνες στο πεδίο [Θητεία (μήνες)].

β. Δεν αναφέρθηκε καθόλου η αναγνώριση των εξαμήνων (πτητικά, καταδυτικά κλπ), διότι στον πρόσφατο Ν.4387 δεν καταγράφεται τίποτε για το συγκεκριμένο θέμα (πχ. εάν θα συνεχίσει να δίνεται πρόσθετη αποζημίωση στη σύνταξη), οπότε δεν μπορεί να γίνει καμία οικονομοτεχνική εκτίμηση.

γ. Όπως πάντα, όλα τα άρθρα στο site αναλύουν την υφιστάμενη νομοθεσία που ισχύει κατά την ημερομηνία ανάρτησής τους.
Υπάρχει πάντα η πιθανότητα μελλοντικών αλλαγών στο ασφαλιστικό αλλά και στο καθεστώς των αναγνωρίσεων, οι οποίες φυσικά δεν μπορούν ποτέ να προβλεφθούν (φανταστείτε τα συμπεράσματα ενός αντίστοιχου άρθρου το 2008).

Πηγή: enstoloi.net