Λάδι στη φωτιά και στην διαμάχη του Υπουργείου Πολιτισμού με τους δημιουργούς ρίχνει η πρόσφατη ανακοίνωση της κυρίας Μενδώνη η οποία επιμένει στη σύνταξη επιχειρηματικού σχεδίου (business plan) σε μεγάλη συμβουλευτική εταιρεία (σ.σ. την εταιρεία του στοιχηματζή Δημήτρη Μάρη). Από την τελευταία ανακοίνωση του ΥΠ.ΠΟ διαφαίνεται ότι επιχειρείται η ανάληψη της δουλειάς από την IP HUB Α.Ε. η οποία στη συνέχεια θα… χρυσώσει το χάπι στην εταιρεία των δημιουργών την ΕΔΕΜ εις την οποία θα δωθούν ψίχουλα συμμετοχής στο κεντρικό σχήμα της «νέας ΑΕΠΙ». – Τι είπαν οι δημιουργοί στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν.
Τα πράγματα με τη «νέα ΑΕΠΙ» του Δημήτρη Μάρη περιπλέκονται αρκετά και το μείζον ερώτημα είναι αν οι καλλιτέχνες θα υποκύψουν στην παγίδα του υπουργείου Πολιτισμού να μπουν για ψύχουλα μέσω της ΕΔΕΜ (ανεξάρτητη Ένωση Δικαιούχων Έργων Μουσικής) στο νέο σχήμα που κουμάντο για τα πνευματικά δικαιώματα θα κάνει ο γνωστός στοιχηματζής κ. Δημήτρης Μάρης.
H τελευταία ανακοίνωση της κυρίας Μενδώνη (23 Ιανουαρίου 2020) είναι ακόμα χειρότερη από τις προηγούμενες και αναφέρει ότι «το ΥΠ.ΠΟ. χαιρετίζει την απόφαση των δημιουργών, την ανάθεση από την ΕΔΕΜ, της σύνταξης επιχειρηματικού σχεδίου (business plan) σε μεγάλη συμβουλευτική εταιρεία».
Και η ανακοίνωση αυτή έγινε την ίδια ημέρα που οι δημιουργοί πραγματοποιούσαν συνέντευξη Τύπου κατά των αποφάσεων του υπουργείου Πολιτισμού!!!
Μιλάμε για απίστευτα πράγματα.
Η ανακοίνωση του ΥΠ.ΠΟ της 23ης Ιανουαρίου
«Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού χαιρετίζει την ανάθεση από την ΕΔΕΜ, της σύνταξης επιχειρηματικού σχεδίου (business plan) σε μεγάλη συμβουλευτική εταιρεία. Στόχος του ΥΠΠΟΑ, όπως επανειλημμένως έχει λεχθεί από την πρώτη στιγμή και από την πρώτη συνάντηση της υπουργού κ. Λίνας Μενδώνη, τον Ιούλιο 2019, αλλά και τον περασμένο Οκτώβριο, με εκπροσώπους των δημιουργών, είναι η σύσταση βιώσιμου φορέα συλλογικής διαχείρισης των δικαιωμάτων ο οποίος θα μπορέσει να επιτελέσει το έργο του, με επάρκεια, προς όφελος τους, χωρίς να επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος.
Η ύπαρξη ενός επιχειρηματικού σχεδίου ακριβώς αυτό διασφαλίζει. Άλλωστε, ο νόμος 4481/2017 ρητώς επιβάλλει στο ΥΠΠΟΑ την υποχρέωση να ελέγχει «την εξασφάλιση της βιωσιμότητας και της αποτελεσματικότητας». Ένας μη βιώσιμος φορέας θα ήταν θνησιγενής, με προφανείς δυσμενείς συνέπειες για τους ίδιους τους δημιουργούς. Σε έναν πολύπαθο χώρο, όπου στο παρελθόν οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την ΑΕΠΙ κατέρρευσαν, αφήνοντας τους δημιουργούς ακάλυπτους, η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ναρκοθέτησε το πεδίο των πνευματικών δικαιωμάτων δημιουργώντας περισσότερα προβλήματα από όσα επιχείρησε να λύσει.
Προσβλέπουμε στην οριστική διευθέτηση των εκκρεμοτήτων, ώστε να τεθούν υγιείς βάσεις για το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού και οι δημιουργοί να πάρουν στα χέρια τους την διαχείριση του έργου τους».
Η στάση της κυρίας Μενδώνη δεν έμεινε αναπάντητη. Ο γνωστός συνθέτης Σταμάτης Κραουνάκης έσπευσε να την αποδομήσει.
Θυμίζουμε ότι μετά τις σφοδρές αντιδράσεις των δημιουργών που απειλούν με μαζικές μηνύσεις το υπουργείο Πολιτισμού, η κυρία Μενδώνη αναγκάστηκε στις 20/01/2020 να εκδώσει ανακοίνωση διαβεβαιώνοντας εκ νέου ότι στηρίζει τη δημιουργία της ανεξάρτητης ΕΔΕΜ, επαναλαμβάνοντας όμως ότι δεν θα την αδειοδοτήσει εάν δεν ολοκληρωθεί το business plan.
Άμεση και έντονη ήταν η αντίδραση του καλλιτεχνικού κόσμου που μιλά για σκάνδαλο μεγατόνων.
Εξοργισμένοι οι δημιουργοί
Η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ όχι μόνο δεν καθησύχασε τους δημιουργούς, αλλά τους εξόργισε στο βαθμό να απειλούν με μηνύσεις για διαφυγόντα κέρδη.
Η κυρία Μενδώνη πετάει στα σκουπίδια την ευρωπαϊκή νομοθεσία που ξεκαθαρίζει ότι οι δημιουργοί πρέπει να διαχειρίζονται οι ίδιοι το θέμα των πνευματικών τους δικαιωμάτων και επικαλείται τα (σ.σ. χρονοβόρα) στάδια της διαδικασίας και την σύνταξη και ολοκλήρωση της έκθεσης βιωσιμότητας (business plan) προκειμένου να αδειοδοτηθεί η ΕΔΕΜ.
Επίσης η κ. Μενδώνη παραδέχεται ότι «το Υπουργείο Πολιτισμού, κατόπιν εισήγησης του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), εξέδωσε διαπιστωτική πράξη σε ιδιωτική εταιρεία, η οποία είναι Ανεξάρτητη Οντότητα Διαχείρισης (ΑΟΔ), καθότι πληροί όλες τις κατά νόμον προϋποθέσεις».
Στα «κάγκελα» οι καλλιτέχνες – Τι είπαν στη συνέντευξη Τύπου
Από την πλευρά τους οι καλλιτέχνες σε μία ένδειξη διαμαρτυρίας πραγματοποίησαν την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου στο ΑΛΣΟΣ μεγάλη κοινή συνέντευξη Τύπου όλων των σωματείων του ελληνικού τραγουδιού, που –ενωμένα- ίδρυσαν εδώ και ένα χρόνο τον δικό τους αυτοδιαχειριζόμενο φορέα συλλογικής διαχείρισης, την ΕΔΕΜ.
Στόχος είναι η ΕΔΕΜ να λειτουργεί στα πρότυπα των διεθνών οργανισμών και προσδοκία όλων των καλλιτεχνών είναι να διευθετηθεί άμεσα το ζήτημα της αδειοδότησης του νέου φορέα που εκκρεμεί εδώ και μήνες.
Μία… ΕΔΕΜ για τα πνευματικά δικαιώματα
Αυτό που γίνεται είναι χαρακτηριστικό μίας «μπανανίας» και όχι μιας σύγχρονης Ευρωπαϊκής χώρας είπε στο Newsbomb.gr ο Πρόεδρος της ΕΔΕΜ Φοίβος Δεληβοριάς.
«Το γεγονός ότι το 99% του ελληνικού τραγουδιού, από πέρυσι τον Μάιο ενωμένο απέσπασε δεσμεύσεις τόσο από τον πρωθυπουργό όσο και από την ίδια υπουργό κυρία Μενδώνη για να πάρει την δική του άδεια και να δημιουργήσει έναν Ευρωπαϊκό Οργανισμό και ότι αυτή η άδεια ακόμα εκκρεμεί με δικαιολογίες που δεν πείθουν κανέναν μας έχει ανησυχήσει και πιστεύουμε πως δίνει χρόνο σε συμφέροντα να ενεργοποιηθούν για να πάρουν αυτή τη δουλειά» είπε στο Newsbomb.gr ο κ. Δεληβοριάς.
«Αυτό που γίνεται είναι χαρακτηριστικό μίας “μπανανίας” και όχι μιας σύγχρονης Ευρωπαϊκής χώρας» τόνισε.
Ερωτηθείς για την «τοποθέτηση» του κ. Δημήτρη Μάρη ο κ. Δεληβοριάς είπε «ο κ. Μάρης πήρε την άδεια του και μάλιστα κάνει “ανοιχτές” προτάσεις σε δημιουργούς να πάνε στην Ανώνυμη Εταιρεία του» είπε και συνέχισε «αυτό γίνεται τη στιγμή που η υπουργός δεν δίνει τη δική μας άδεια» τόνισε.
«Δεν μπορούμε να μιλάμε με επιχειρηματίες και οργανισμούς αν δεν έχουμε μία άδεια Ευρωπαϊκή» τόνισε. «Είμαστε διατεθειμένοι να φτάσουμε το θέμα ψηλά» κατέληξε.
Εκκωφαντική σιωπή της κυβέρνησης γύρω από τη δράση του Μάρη
Το μείζον ερώτημα που δημιουργείται είναι από που προκύπτει αυτή η εμμονή και η ξαφνική συμπάθεια της Λίνας Μενδώνη για τον στοιχηματζή / επιχειρηματία Δημήτρη Μάρη;
Ως γνωστόν ο κ. Δημήτρης Μάρης έχει ανοικτά ζητήματα και θολές διαδρομές τόσο σε ότι αφορά τη δράση του με τις στοιχηματικές εταιρείες, όσο και με την εμπλοκή του στον ηλεκτρονικό Τύπο.
Και εντάξει μπορεί η κυρία Μενδώνη να μην γνωρίζει πόσα χρωστάει ο κ. Μάρης.
Στο Μέγαρο Μαξίμου δεν γνωρίζουν;
Ή μήπως γνωρίζουν και επιλέγουν την σιωπή;
Τι άλλο πρέπει να γίνει για να πάρει θέση το Μέγαρο Μαξίμου σε αυτή την σκοτεινή ιστορία με τα πνευματικά δικαιώματα;
Το καταπληκτικό στην όλη ιστορία είναι ότι ανακοίνωση εξέδωσε και ο Μάρης, ο οποίος – άκουσον άκουσον – καλεί τους καλλιτέχνες να προσέλθουν σε διάλογο και να τα… κανονίσουν.
Στην επιστολή της η IP Hub «καλεί τους ενδιαφερόμενους σε ένα γόνιμο διάλογο, ώστε να επέλθει η κανονικότητα στον χώρο με άμεση και αποτελεσματική συλλογή των δικαιωμάτων, διαφάνεια στη διανομή και κυρίως αίσθημα συλλογικής ευθύνης για έναν από τους πλέον σημαντικούς κλάδους του πολιτισμού μας, διασφαλίζοντας σε απόλυτο βαθμό τα δικαιώματα του συνόλου των Ελλήνων και ξένων δημιουργών και εκδοτών. Η πρόταση της IP Hub δεν αποκλείει και την συμπερίληψη και άλλων φορέων στο μέλλον».
Τι τους λέει πρακτικά;
Τους ρίχνει τη «φάκα με το τυράκι», ότι θα τους βάλει με κάποιο ποσοστό συνέταιρους στην εταιρεία του! Να πάρει δηλαδή την δουλειά ο Μάρης και να κρατάει «ομήρους» εκατοντάδες τραγουδιστές, συνθέτες και δημιουργούς.
Απίστευτα πράγματα που συμβαίνουν μόνο στην «Κολομβία των Βαλκανίων».
Διαβάστε εδώ το χρονικό του σκανδάλου:
Η Μενδώνη δίνει στον Δημήτρη Μάρη τη διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων;